Layihələrin müəyyən edilməsi, dizaynı və idarə olunması

Təlimin adı: Layihələrin müəyyən edilməsi, dizaynı və idarə olunması (Project identification, design and management)

Təlim kimlər üçün nəzərdə tutulub: Karyerasını Layihə idarəçiliyi sahəsində qurmaq istəyən gənclər, hal-hazırda proyekt menecer kimi çalışan və bu sahədə biliklərini təkmilləşdirmək istəyən mütəxəssislər, bu sahəyə marağı olan hər kəs.

Təlimin məqsədi:

  • İştirakçıların layihə idarəedilməsi sahəsi ilə bağlı biliklərini artırmaq;
  • Sərbəst şəkildə işləyə biləcək peşəkar mütəxəssislərin yetişdirilməsi.

Təlimin dili: ingilis

Təlimin müddəti: 27 saat – 1,5 ay

Təlimin başlanacağı tarix: iyun ayı

Təlimin formatı: oflayn.

Təlim haqqında məlumat:

Təlim həm nəzəri, həm də praktiki bilikləri əhatə edəcək. Hər bir tematik blok təcrübədən misallar (keys study) və tapşırıqlar ilə tədris edilir. Təlim individual və qrup halında təşkil edilən interaktiv tapşırıqlarla həyata keçirilir.

“Project identification, design and management” təlimin proqramı:

  1. Foundations of Project design (8 hours)

This foundation part covers key terminology, identification of the project strategy, and the project design framework.

Upon completion of this course, participants are expected to be able to do the following:

  • Apply key project management terms;
  • Analyze the environment in which projects operate;
  • Describe a generalized view of how the various project management processes commonly interact;
  • Identification of the general and special objectives of the project – the problem tree and the strategy tree;
  • Identify indicators, creation of the Logical Framework for the project design;
  • SWOT analysis and stakeholder analysis;
  • Verification workshop.

 

  1. Project Scope and Scheduling (7 hours)

This part examines activities related to project planning and estimating project scope and schedule. It also examines processes for managing project resources.

Upon completion of this course, participants are expected to be able to do the following:

  • Evaluate the environment in which the project operates using project management documents;
  • The conceptual-methodological structure of the project: preparation of the Concept Note;
  • Recent developments and prospects for the future of design;
  • The schedule (chronogram): times, resources;
  • Cost analysis;
  • Identify factors that create project change;
  • Verification workshop.

 

  1. Project Leadership Team and Stakeholder Management (3 hours)

This part examines strategies used to effectively complete projects through people and stakeholder groups and the role of the project manager as leader.

Upon completion of this course, participants are expected to be able to do the following:

  • Identify, assign, and communicate project roles, responsibilities, and reporting relationships;
  • Synthesize in a balanced manner the individual, organizational, and systemic issues in conflicting situations and negotiations;
  • Develop strategies to identify, address, and manage the diverse expectations of the project team and other stakeholder groups;
  • Evaluate attributes that shape decisions on tailoring project approaches;
  • Demonstrate, select, and adapt communications styles critical to project environments and progress;
  • Adapt personal leadership style for alignment with the organization culture and project needs;
  • Close projects effectively, including staffing, finance, and archiving lessons learned and project documentation;
  • Verification workshop.

 

  1. Evaluation and Monitoring of the project – Quality and Quantitative Methods (5 hours)

This part examines and applies methods used for planning, managing, and controlling quality. It explores statistical analysis of data for professional applications with an emphasis on quantitative methodologies.

Upon completion of this course, participants are expected to be able to do the following:

  • Identify measurable quality standards relevant to the project;
  • Leverage tools and techniques to manage and control product and project quality;
  • Monitor and control specific project and product results against the quality standards;
  • Apply ethical considerations to project quality decisions;
  • Analyze dependencies between project requirements, specifications, and quality on product and project performance;
  • Manage project lessons learned to integrate project knowledge with organizational knowledge base;
  • Apply identified strategies of quantitative problem solving in practical applications.

 

  1. Project Risk Management (4 hours)

This part explores the principles and practices of risk management. Key concepts in managing uncertainty include developing a risk approach and identifying, analyzing, responding to, and monitoring risks in projects in traditional and adaptive project management environments.

Upon completion of this course, participants are expected to be able to do the following:

  • Determine the level of risk exposure that is acceptable in pursuit of project objectives, and define a risk strategy for the project;
  • Identify and accurately describe potential threats and opportunities associated with a project;
  • Analyze the likelihood of individual threats or opportunities occurring and their potential impact on overall risk of meeting objectives;
  • Determine appropriate responses to significant risks, and evaluate implemented responses;
  • Evaluate risk considerations using adaptive approaches such as Agile;
  • Evaluation Workshop.

 

Təlimçi barəsində:

Orxan Nəbiyev

Bakı Dövlət Universiteti – Beynəlxalq münasibətlər (bakalavr)

Azərbaycan Dillər Universiteti – Regionşünaslıq (magistr)

Roma La Sapienza Universiteti – İnkişaf üçün beynəlxalq əməkdaşlıq və layihələrin idarə olunması (magistr)

 

Mövzu “Layihələrin icra olunması”.

Avqust 2010 – yanvar 2011

  • Azərbaycanın 16 müxtəlif bölgəsində Təlimin təşkili və idarə edilməsi;
  • Layihənin PR materiallarının hazırlanması;
  • Təşkilatın press-relizlərinin informasiya agentliklərinə hazırlanması;
  • Layihənin Azərbaycanın bölgələrində təqdimatları;
  • Gənclərin institusional inkişafı, vətəndaş cəmiyyəti və vətəndaş iştirakı ilə bağlı təlimlərin keçirilməsi.

İyul 2013 – fevral 2016

  • Gənclərin vətəndaş fəaliyyəti və potensialının artırılması ilə əlaqəli layihələrin dizaynı və idarə edilməsi;
  • AR Gənclər Fondu və təhsil müəssisələri ilə layihələrin idarə edilməsi – Təhsil Nazirliyi və dövlət / özəl Universitetlər, “Sabah” Qrupları və “Bir könüllü” layihələri çərçivəsində layihələrin idarə olunması sahəsində təlimlər.

Dekabr 2015 – aprel 2016

  • Proqram / layihə tərtibatı, identifikasiyası və həyata keçirilməsi;
  • KOB inkişafı bağlı hesabatların hazırlanması;
  • Şirkətin Şərqi Avropa və Orta Asiya bölgəsinə cəlb edilməsini asanlaşdırmaq;
  • İnstitusional Potensialın Gücləndirilməsi, Sosial İnnovasiyalar və KOB-ların İnkişafı ilə bağlı Şərqi Avropa və Orta Asiya regionu üçün siyasət sənədlərinin hazırlanmasında iştirak etmək;
  • İnkişaf sənədləri ilə bağlı bölgəyə strateji yanaşma tövsiyyələrinin təqdim edilməsi.

“Mənim təhsilim, mənim gələcəyim” kampaniyası çərçivəsində Ali təhsil ocaqlarında (UNEC, Kooperasiya Universiteti, Azərbaycan Dillər Universitetində) Azərbaycan Təhsil Nazirliyi və Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Gənclər Fondunun dəstəyi ilə “Layihələrin idarə olunması” mövzusunda təlimlər həm təşkil həm də icra edilib.

Ətraflı məlumat və qeydiyyta: 051 561 49 45

Related Articles